0

Dossier: Zomerzorg

Geplaatst op 25th November, 2020 in Perskamer door Alcuin
Laat 1000-bloemen bloeien

Zomerzorg ging over spanning aanbrengen in de straat met een beleving van kop tot staart.

BAKKERSWINKEL

Ondertussen schaar ik onder de titel alle samenwerking met Piet Hekker van de Bakkerswinkel of beter… winkels. Zijn Bakkerswinkel is een concept ontstaan in een zoektocht met lokale en (inter)nationale omzwervingen. Ook een winkel staat in een straat, een buurt, een wijk, een stad. Al die schaalstappen hebben invloed op het basisconcept. De Rotterdamse Bakkerswinkel is ondanks hetzelfde conceptuele uitgangspunt toch anders dan die in Zoetermeer.

De Bakkerwinkels zijn ingericht met oude spullen of een mix van oude en nieuwe spullen. In ieder geval heel persoonlijk met een duidelijke hand van Piet en een voet in het verleden. Geen herkenbare en reproduceerbare stijl, wel met een duidelijke sfeer.

ZOMERZORG

De naam Zomerzorg ontstond uit het verleden, waarin ‘het zorg’ stond voor de buitenplaatsen van rijke heren uit Den Haag. We koppelden dit aan de fase waarin de Dorpsstraat zich bevindt. Na de groeifase is er de fase van de bloei. De straat heeft de potentie, alleen heeft dat letterlijk nog wat ‘zorg’ nodig. De half-fase tussen dorp en stad is de straat niet helemaal ongeschonden door gekomen. De dorpse sfeer vraagt een bepaalde korrelgrote. Hier is in de fase tussen dorp en stad speculatief mee om gegaan. Sommige winkels hebben nu te veel meters om met een onderscheidende zetting de positie tegenover het Stadshart succesvol in te vullen.

DORPSLAB

Met het DorpsLab deed ik samen met Piet een eerste poging om iets anders op te starten in de conservatieve zetting van de Dorpsstraat. Een laboratorium zetting gaat over experimenteren en onderzoeken. Wat werkt, zijn mensen geïnteresseerd? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Bevragen en doorvragen om te kijken of er iets zit achter het eerste antwoord. Stilvallen, aandacht geven, tijd nemen voor een echte ontmoeting.

We dronken koffie of thee in ontmoetingen, faciliteerde en trokken vergaderingen naar de bijzondere context. We waren zichtbaar, begonnen bekend te worden… en toen viel er een stukje bodem uit en moesten we het experiment beëindigen.

CORANATIJD

We schrijven april 2020, C-tijd en veel winkels staan leeg. In een crisis ontstaan er vaak ook kansen. Hoe kijken de vastgoedeigenaren hiertegen aan?

Ontstaat er ruimte voor nieuwe experimenten?

#DorpsLab

Laat een reactie achter